Petra Antlová, ZŠ Pardubice-Studánka
Anotace
Žáci si v rámci synchronní výuky ve skupině spolužáků ujasňují, jak vytvořit myšlenkovou mapu na téma poměr. Tato žákovská diskuse je moderována učitelem a odehrává se v následujícím sledu:
- ujasnění, co je myšlenková mapa,
- připomenutí, kde ve svém životě se žáci s myšlenkovou mapou již setkali,
- vyjasnění postupu, jak vytvořit myšlenkovou mapu,
- stanovení role zapisovatele,
- vlastní tvorba myšlenkové mapy na téma poměr,
- diskuse a argumentace k umístění pojmů spojených s poměrem v myšlenkové mapě,
- reflexe všeobecného využití myšlenkové mapy.
Základní informace | |
Autorka: | Ing. Petra Antlová ZŠ Pardubice-Studánka antlovap@seznam.cz |
Stupeň vzdělávání: | základní škola, 2. stupeň |
Tematický celek: | Poměr |
Třída (věk žáků): | 7. třída (12–13 let) |
Časová dotace: | 30 minut |
Nástroje online výuky: |
Soubory | |
Přílohy: | Poměr IV – Příloha 2 – Osnova.pdf |
Kontext
Žáci sedmé třídy v rámci samostatné práce při projektu „Matematik na malou chvíli chemikem“ vyvolali společnou diskusi, jak vytvořit myšlenkovou mapu na téma poměr (zadání samostatné práce je uvedeno v příloze 1). Online diskuse byla součástí synchronní výuky matematiky 2x 45 minut a bylo jí věnováno posledních 30 minut této výuky (osnova a cíle celé výuky je uvedena v příloze 2). Ve výuce matematiky v této třídě je zavedeno formativní hodnocení, jehož součástí jsou i zpětné reflexe dětí vlastního učení. V době distanční výuky se toto ukazuje jako velmi cenný prostředek pro individualizaci výuky. Právě sebereflexe dětí mají vliv na plánování výuky, čehož v tomto případě bylo s výhodou využito a umožnilo tak všem dětem úspěšně dokončit zadanou samostatnou práci – Myšlenkovou mapu na téma poměr v rámci dlouhodobého úkolu.
Cíle
Učitel:
- vede žáky tak, aby jim pomohl vyjasnit si postup vytváření myšlenkové mapy,
- diagnostikuje, jaké vlastní zkušenosti mají žáci s poměrem a zda si žáci propojí získané zkušenosti s poměrem (jeho způsoby vyjádření a užití) z předchozích vyučovacích hodin s aktuálně řešeným úkolem,
- podporuje žáky v samostatném učení.
Žák:
- diskutuje svoje myšlenky, ale zároveň naslouchá ostatním spolužákům,
- dodržuje pravidla třídní diskuse,
- vytvoří si vlastní myšlenkovou mapu na téma poměr,
- ujasní si, kde všude se již setkal s poměrem,
- reflektuje, co mu diskuse přinesla.